Za przykład wykorzystywania nowoczesnych technologii informatycznych w procesie kształcenia przyszłych pracowników IT posłużyć mogą Wirtualne Laboratoria Logistyczno-Spedycyjne i Magazynowe. Zostały one stworzone w odpowiedzi na potrzeby uczniów szkół ponadgimnazjalnych kształcących się na kierunku technik logistyk i technik spedytor.
Czym są Wirtualne Laboratoria? Projekt, realizowany przez Wyższą Szkołę Logistyki w Poznaniu i wielkopolską firmę L-Systems, specjalizującą się w dostarczaniu usług związanych z wdrożeniami systemów informatycznych oraz będącą partnerem wdrożeniowym firmy Epicor Software w Polsce, zakłada wykorzystanie zaawansowanych technologii ICT w prowadzeniu laboratoriów zawodowych w szkołach ponadgimnazjalnych. Umożliwia on uczniom pracę na specjalistycznym oprogramowaniu, które zazwyczaj ze względu na różnego rodzaju bariery, w tym finansowe, techniczne i organizacyjne, jest wdrażane jedynie przez firmy wykorzystujące tego typu narzędzia do optymalizacji codziennej działalności. W ramach projektu bariery takiego rodzaju zostały zniesione w wyniku zastosowania wirtualnego dostępu do oprogramowania oraz współużytkowania aplikacji przez wiele szkół. Takie rozwiązanie nie wymaga instalacji specjalistycznej infrastruktury oraz ponoszenia związanych z tym kosztów.
W prawie 100 szkołach, w których działają Wirtualne Laboratoria, uczniowie pracują w oparciu o system planowania zasobów przedsiębiorstwa Epicor iScala. Jest to rozwiązanie firmy Epicor, które umożliwia przedsiębiorstwom usprawnienie procesów oraz zwiększenie efektywności ich działania. Struktura tego typu oprogramowania pozwala firmom na zachowanie swobodnego przepływu informacji wewnątrz organizacji oraz komunikację z jej otoczeniem biznesowym. System Epicor iScala wdrożony w przedsiębiorstwie wspiera wszystkie obszary działalności firmy – od finansów i księgowości, przez zarządzanie magazynem, sprzedaż i zakupy, po produkcję, zarządzanie projektami i zarządzanie relacjami z klientami. Uczniowie wykorzystujący oprogramowanie Epicor iScala w ramach Wirtualnych Laboratoriów mają możliwość dokonywania symulacji w takich obszarach działania przedsiębiorstwa jak: zamówienia klienta, zaplanowanie zlecenia produkcyjnego, obsługa logistyczna zlecenia (w tym kalkulacje zapotrzebowania materiałowego, proces zakupu surowców i ich dostaw), przyjęcie produktu gotowego na magazyn, jego wydanie oraz sprzedaż, jak również fakturowanie.
„Wirtualne Laboratoria to dla mnie pierwsza okazja pracy w oparciu o oprogramowanie stosowane przez firmy logistyczne. Uczę się zawodu „technik logistyk”. Zajęcia z Wirtualnych Laboratoriów rozwinęły moje zainteresowania analizą asortymentu i badaniem popytu na produkt. Okazało się też, że podczas egzaminu zawodowego wiele odpowiedzi na pytania znałem dzięki uczestnictwie w laboratoriach Wyższej Szkoły Logistyki. Epicor iScala to system bardzo złożony. Mam wrażenie, że poznajemy całe przedsiębiorstwo, wykonując zadania pracowników z różnych działów od zaopatrzenia, przez produkcję, po sprzedaż. Epicor iScala to bardzo bogate narzędzie. Ma proste instrukcje oraz komendy, jak również nie korzysta się prawie wcale z myszki (co może stanowić lekkie utrudnienie na początku). Te cechy stają się jednak zaletą po pewnym czasie pracy. Dzięki prostocie grafiki mogłem się bardziej skupić na zadaniach i funkcjach oprogramowania” – powiedział Michał Nowakowski, IV klasa technik logistyk, Zespół Szkół Spożywczych w Bydgoszczy.
Celem wdrożenia pakietu edukacyjnego Epicor iScala w placówkach edukacyjnych jest lepsze przygotowanie przyszłych logistyków i techników do pracy w branży poprzez praktyczne wykorzystanie nowoczesnych rozwiązań IT. Zajęcia, prowadzone w oparciu o system Epicor iScala, mają charakter symulacji pracy w przedsiębiorstwie. Ma to zapewnić uczniom umiejętności umożliwiające im łatwiejsze wejście na rynek pracy oraz poznanie narzędzi, które są wykorzystywane w firmach podczas bieżącej działalności.
Praktyczna wiedza jest uzupełnieniem teoretycznej, którą uczniowie zdobywają podczas innych zajęć. Symulacje pomagają uczniom w zrozumieniu procesów biznesowych zachodzących w przedsiębiorstwach oraz ich silnego uzależnienia od rozwiązań informatycznych. Jest to również okazja do pokazania osobom kształcącym się, jaką rolę technologie ICT odgrywają w funkcjonowaniu nowoczesnej firmy.
Plan zajęć obejmuje od 40 do 100 jednostek lekcyjnych (w zależności od zakresu realizowanych zajęć, gdyż Wirtualne Laboratoria mają budowę modułową). Uczniowie otrzymują dodatkowe materiały dydaktyczne, takie jak prezentacje, podręczniki, instrukcje, filmy instruktażowe, ćwiczenia oraz odpowiednio przygotowane bazy danych. Nauczyciele zaś biorą udział w kursach certyfikacyjnych.
„Przedsięwzięcie Wirtualne Laboratoria było dla szkoły rozwinięciem strategii unowocześniania kształcenia przy wykorzystaniu technologii. Pakiet Edukacyjny wraz z aplikacją tj. systemem informatycznym klasy ERP poszerzył możliwości przekazu uczniom wiedzy w atrakcyjny, wizualny (poprzez prezentacje multimedialne) oraz narzędziowy (za sprawą plików MS Excel) sposób. Warsztaty Wirtualnych Laboratoriów zbliżyły szkołę do praktyki gospodarczej. Materiały dydaktyczne wsparte przykładami firm branży TSL oraz case study uwiarygodniają proces kształcenia i wspomagają ucznia w nauce. Współpraca w tym zakresie z Wyższą Szkołą Logistyki zaowocowała pomocą i doradztwem w zakresie doboru narzędzi i metod dydaktycznych. Dodatkowo wśród uczniów zwiększyło się zainteresowanie studiami wyższymi z obszaru logistyki. Szkoła rozpoczynając pracę na systemie informatycznym oprogramowanym przez firmę L-Systems zamierzała budować na nim scenariusz dla części zajęć dydaktycznych. Wraz z powiększeniem się bazy teleinformatycznej, w tym po powstaniu nowej pracowni komputerowej, zamierzamy kontynuować współpracę w zakresie korzystania z systemu Epicor iScala. Bylibyśmy również zainteresowani innymi rozwiązaniami edukacyjnymi z zakresu magazynowania oraz spedycji” – dodał Paweł Tura, nauczyciel w Zespole Szkół Spożywczych w Bydgoszczy.